AEXNY 0.00
599.99 (0.00%)
   AEX -1.93
567.03 (-0.34%)
   DJIA 1.01
24715.09 (0.00%)
   NASDAQ -28.13
7354.34 (-0.38%)
   S&P 500 -7.16
2712.97 (-0.26%)
   NIKKEI 91.99
22930.36 (0.40%)
   DAX -36.89
13077.72 (-0.28%)
   BEL-20 -7.46
3891.11 (-0.19%)
 

Koers
Grafiek
Analyse




































Auteur: Wessel Aslander
Datum: 16/05/2018
Categorie: Column

‘Niks’ waard maar tóch veel gevraagd…

Ik heb het al eens zijdelings genoemd (“geweldig initiatief”): het door Euro-parlementariër Weber bedachte initiatief om andere landen te leren kennen middels een door de EU betaalde gratis treinkaart. Die is inmiddels realiteit want er is 12 miljoen uitgetrokken voor een proef zodat ca. 15.000 jongeren van 18 jaar die gratis kaart kunnen krijgen. Dat zijn lang niet alle 18-jarigen in de EU (die Weber beoogde) maar het project moet eerst slagen en kan daarna uitgebreid worden tot 100 miljoen per jaar. Naast dat je op 1 juli 18 jaar moet zijn en de nationaliteit van 1 van de 28 EU-lidstaten moet hebben mag je (naast je eigen land) 4 andere landen bezoeken binnen 1-30 dagen; en je kunt tegelijk met 4 anderen op dezelfde voorwaarden reizen. Omdat het aanbod veel geringer is dan de verwachte vraag moeten jongeren zich aanmelden op een website die 12-26 juni in de lucht is. Tevens moeten ze laten weten welke plaats ze willen bezoeken in het kader van het EU-cultureel erfgoed; én waarom. Als laatste moeten de reiservaringen worden gedeeld op sociale media en gemaakte foto’s moeten ter beschikking komen van een tentoonstelling in het EP (Europees Parlement). De website wordt veelvuldig op internet genoemd dus dat ga ik hier niet nogmaals doen (even zoeken) en iedereen die de gelegenheid krijgt om er gebruik van te maken: héél veel plezier en geniet van al dat moois dat ons prachtige continent te bieden heeft !

Dé discepantie van de eeuw !

Het grappige inzake digitale spionage is dat 99,99% van alle communicatie op geen enkele manier interessant is voor spionagediensten (of andere diensten) omdat het gewone menselijke (of zakelijke) communicatie is zonder (veel) importantie. Tegelijkertijd is het enorm beangstigend dat DIEZELFDE diensten er ontzettend veel voor over hebben om tóch in die enorme brij aan ogenschijnlijk onbelangrijke communicatie te kunnen kijken ! Dat is wat mij betreft het grootste dilemma in deze eeuw en kan alleen maar verklaard worden door 2 zaken: meta-data en het feit dat digitale spionage (zeker vergeleken met het ouderwetse veldwerk) krankzinnig goedkoop is. In eerdere columns heb ik al eens uitgelegd dat spionage na het einde van de Koude Oorlog en de opkomst van ICT steeds meer van het ouderwetse veldwerk naar het digitale strijdperk verschoof. Er was namelijk een periode van glasnost, perestrojka en andere ontspanning opgetreden en het traditionele wantrouwen viel terug naar een minimum niveau terwijl de economische groei (logischerwijs) hoogtij vierde ! Het is nl. altijd zo dat het economisch slechter gaat als er een (koude) oorlog aan de gang is, danwel dat er een zeer dure wapen-wedloop aan de gang is. En in zo’n periode is het wantrouwen, ook richting de eigen bevolking, maximaal en ontstaan vaak dergelijke ideeën om de eigen bevolking massaal te bespioneren. In dat kader is de heksenjacht op communisten onder McCarthey in de VS in de jaren 50 een legendarisch- én afschuwelijk voorbeeld van het volledig doorslaan van dat wantrouwen; doorslaan tot op psychopathisch niveau ! En dat terwijl het ook toen om minder dan 0,001% van de bevolking ging die eventueel verdacht zou kunnen worden van ‘subversieve activiteiten’ …

En DAAROM zijn metadata zo belangrijk en moet men er zo zuinig op zijn …

Dus waarom dan tóch zoveel uitgaven, moeite én (wettelijke) inspanningen (zie het referendum over de sleep werd in eigen land) om die metadata te pakken te krijgen ? Het is even simpel als verbijsterend: als bedrijven als LinkedIn en Facebook er (legaal !) stinkend-steenrijk mee kunnen worden en het dus super-simpel is om mensen te beroven van die data waarom zou je het dan niet (bijna gratis) doen ? En daar komt nog een andere reden bij: het is dankzij dit soort metadata relatief makkelijk om eventuele medeplegers van (terroristische) misdaden te identificeren en op te sporen omdat de verbanden met de pleger(s) er vaak al zijn ! Dat steeds meer mensen dat in de gaten krijgen, mede omdat zowel Facebook als de spionagediensten inmiddels tegen allerlei wettelijke grenzen gebotst zijn, weerhoudt vooralsnog niemand om er mee door te gaan. Er worden wat (cosmetische) aanpassingen gedaan, enkele wetten iets strenger gemaakt maar in grote lijnen kan het miljardenspel om de metadata gewoon doorgaan. En dat is allemaal ooit begonnen omdat apps, die qua gebruikersgemak en eenvoud een duidelijk hoger niveau bereikten dan de ouderwetse software, hun relatief grote vrijheid misbruikten. En inmiddels is het aantal apps, dat veel meer doet (lees: metadata vraagt) dan strikt noodzakelijk is voor een goede werking voor die app, al lang niet meer bij te houden. Nog afgezien van apps die half of zelfs helemaal illegaal zijn; of zelfs heel bewust voor spionage zijn bedoeld. En er kan maar op 1 manier terug gekeerd worden naar de oude situatie: als apps uitsluitend nog data van uw telefoon, laptop en of PC mogen gebruiken die onmisbaar zijn voor een goede uitvoering. En dat er wetten komen die de 99,99% effectief afschermen …


Wessel Aslander


Dhr. Aslander is directeur en hoofd technische analyse van WAvisie, een beursdienst met de focus op de Nederlandse markt. Het combineren van decennia aan ervaring met technische analyse (TA) levert een goede nachtrust op (risicobeheersing). Abonnees krijgen concrete analyses met aan- en verkoopmeningen in ECHTE portefeuilles. Meer informatie: www.wavisie.nl en info@wavisie.nl. Dhr. Aslander schrijft zijn dagelijkse columns voor www.wallstreetweb.nl geheel op eigen titel. Hij belegt meer dan 30 jaar met TA als leidraad middels het veelzijdige beleggingsprogramma Vestics, maar hij gebruikt ook kwalitatieve-, kwantitatieve- en fundamentele analyse en andere analysetechnieken en -methodes. In ‘06 werd hij ‘Beste analist van Nederland’ bij Guruwatch.nl en in ‘06 én ‘07 hij werd 2 keer 2e bij de verkiezing tot “Beursgoeroe” (Blikopdebeurs.com). In ‘08 en ’09 werd hij 4e resp. 2e ‘beursgoeroe’ bij Blikopdebeurs.com; de jury noemt zijn werk ‘realistisch en veelzijdig’. Regelmatig wordt hij genomineerd bij de ‘25 beste beleggingsexperts van Nederland’ van Goudenstier.nl. En hij weet de ‘flop-guru’s’ van Guruwatch.nl structureel te vermijden ! Aslander geeft selectief lezingen over financieel-economisch gerelateerde onderwerpen in brede zin.

Noot:Deze column is een strikt persoonlijke mening; elke conclusie hierin is vrijblijvend en niet bedoeld als (professioneel) advies. Aan meningen danwel conclusies in deze column kan dan ook geen enkel recht of plicht worden ontleend. Controleer zelf of de inhoud voor u wel bruikbaar is, als u deze wilt toepassen. Posities van de schrijver kunnen per minuut, uur, dag, week of maand wisselen. U moet er van uit gaan dat besproken aandelen ook in portefeuille(s) van ondergetekende en / of WAvisie kunnen voorkomen.











 

.
© 1999-2018 Copyright Wallstreetweb.nl. Alle rechten voorbehouden.
Adverteren?
.