AEXNY 24.12
562.65 (4.48%)
  AEX -2.50
519.36 (-0.48%)
  DJIA -87.80
21812.09 (-0.4%)
  NASDAQ -19.07
6278.41 (-0.3%)
  S&P 500 -8.47
2444.04 (-0.35%)
  NIKKEI 0.00
19434.64 (0%)
  DAX -55.04
12174.30 (-0.45%)
  BEL-20 -21.04
3909.70 (-0.54%)
 

Koers
Grafiek
Analyse




































Auteur: Wessel Aslander
Datum: 18/08/2017
Categorie: Column

De diesel wordt (zéér) duur betaald

Met de voortschrijdende automatisering van onze auto’s, die op zich al voor (soms) fiks duurdere auto’s zorgt, komt er nog een extra kostenpost bij. Bij de ANWB regent het namelijk klachten over schandalig hoge prijzen voor diensten die alleen door geselecteerde garages kunnen worden gedaan; monopolie-posities. En daar durven zulke garages prijzen voor te vragen die zelfs de ANWB, die wel wat gewend is, versteld doet staan ! Een simpele update van ingebouwde navigatie-software of software voor het informatie- en entertainment-systeem, waar je niet zonder kunt, kost niet zelden € 150-200. En wat ook veel mensen gebeurd: stel ze kopen een gloednieuwe auto in 2017 dan kan de software nog uit 2013 stammen en moet dan DIRECT ge-update worden; ook DIRECT extra afrekenen ! Inmiddels vindt de ANWB het zó bont dat zij haar juristen aan het werk zet om andere oplossingen, of redelijker prijzen af te dwingen. De Consumentenbond vergaat het niet anders en waarschuwt nog dat navigatie-kaarten van de eigen (ingebouwde) navigatie-systemen van de  autofabrikanten wel 1 jaar ouder kunnen zijn dan van Google of TomTom. Die moeten immers eerst aangepast worden aan de systemen van de autobouwers en dan koop je dus een oude kaart voor niet zelden “honderden euro’s”; élk jaar weer ! Ik ben dan ook erg blij met mijn eenvoudige maar goede entertainment-systeem en een losse TomTom waar ik eens per kwartaal gratis een nieuwe kaart voor krijg en die op mijn route elke 2 minuten gratis nauwkeurige file-informatie biedt; dat heeft mij al veel pleziere en honderden file-uren gescheeld …

Duitse autobouwers tot hun nek in de problemen, vooral door ‘dieselgate’

Ik schreef er al eerder over, ook al ruim vóór ‘dieselgate’: door de sterke lucht-verontreiniging die diesels produceren werden steeds meer (vooral oudere) diesels in (vooral) stedelijke gebieden geweerd. Toen het ‘dieselgate-schandaal’ bewees dat EU-overheden collectief hebben gefaald en diesels de laatste pakweg 10-15 jaar NIET schoner zijn geworden omdat ze ons belazerden, werd de volgende stap voorbereid. In veel EU-steden, vooral in Frankrijk en Duitsland, lagen plannen klaar om (vrijwel) alle diesels uit de binnenstad te weren; hun NOx- en kanker-verwekkende roetuitstoot (fijnstof) zorgden ervoor dat de lucht maar niet schoner werd. En dat was nog niet alles: terwijl de Duitse verkeersminister Dobrindt (ja, die eik#l van de tol m.i.v 2019) enorm onder vuur lag door ‘dieselgate’ eiste collega Hendricks (Milieu) forse verbeteringen van vertrouwen EN uitstoot. Het alternatief was volgens haar een totaalverbod op diesels, al heeft ze dat nog niet hard uitgesproken maar wel duidelijk laten merken. Vooral vanwege die dreiging bogen de Duitse autofabrikanten als een knipmes en halen als 1e stap 5 miljoen auto’s terug naar de garage voor een update; voor forse uitstoot-verbeteringen. De cijfers daarvan ‘moeten minstens zo goed zijn als de voorgestelde verboden in de meeste grote steden, anders kan het verbod er alsnog komen’. Vlak voor dat gesprek werd ook nog bekend dat de grootste Duitse autobouwers verdacht worden van verboden prijsafspraken en dat voerde de druk verder op ! En de uitkomst was o.m dat Duitse autobouwers als VW tot € 10.000 per model inruil-premie bieden om oude(re) diesels te slopen en veel betere emissies te krijgen. Dat kán werken …

‘Dieselgate’ toont aan dat we de fossiele grens van ‘steeds schoner’ hebben bereikt; het moet ECHT anders …

Als klap op de vuurpijl bekende een ex-topman van VW in de Verenigde Staten schuld aan bewuste misleiding van autoriteiten inzake de uitstoot van diesels, en zal de rekening van ‘dieselgate’ alleen maar verder opjagen; hij kan trouwens 7 jaar cel krijgen. Er kan dus gerust gesteld worden dat de dieselauto-producenten in heel Europa het Spaans benauwd kregen van alle affaires en ontwikkelingen in hun branche en de verkoopcijfers van zowel nieuwe als gebruikte dieselauto’s fors zien dalen. Dat is overigens geen trend van de afgelopen maand; sinds ‘dieselgate’ is dit al een hele duidelijke (dalende) trend. Vele jaren geleden voorspelde ik al dat diesel het eerst ging verdwijnen als er een klimaatakkoord zou komen en de grootste vervuilers eerst zouden worden aangepakt. Dat is inmiddels een feit. Want zowel kolen-centrales als diesel(vracht)auto’s blijven door hun relatief erg grote vervuiling onder vuur liggen en dat dwingt alternatieve energiebronnen voor vervoer versneld af. Sterker nog: ook al worden de diesels in de toekomst wel schoner en komen zij onder de normen, dan nóg zullen ze het eerst verdwijnen. Want het akkoord van Parijs, waar de VS stompzinnig genoeg uitstapte, zal wel door de rest van de wereld worden nageleefd en dan zijn de grootste vervuilers het eerst aan de beurt. Dus is het enorm belangrijk om na te denken over de volgende auto die u koopt want de auto-industrie, die tienduizenden miljarden per jaar om zet, heeft het roer omgedraaid. En dieselrijders zullen MOETEN volgen want over enkele jaren is die diesel niet meer verkrijgbaar. Gelooft u mij niet ? Zie de plannen in vele landen om ‘fossiel’ (dus ook de veel schonere benzine) uit te bannen …

PS. Door ziekte is er niet elke dag een column, of zijn ze soms kleiner dan normaal.


Wessel Aslander


Dhr. Aslander is directeur en hoofd technische analyse van WAvisie, een beursdienst met de focus op de Nederlandse markt. Het combineren van decennia aan ervaring met technische analyse (TA) levert een goede nachtrust op (risicobeheersing). Abonnees krijgen concrete analyses met aan- en verkoopmeningen in ECHTE portefeuilles. Meer informatie: www.wavisie.nl en info@wavisie.nl. Dhr. Aslander schrijft zijn dagelijkse columns voor www.wallstreetweb.nl geheel op eigen titel. Hij belegt meer dan 30 jaar met TA als leidraad middels het veelzijdige beleggingsprogramma Vestics, maar hij gebruikt ook kwalitatieve-, kwantitatieve- en fundamentele analyse en andere analysetechnieken en -methodes. In ‘06 werd hij ‘Beste analist van Nederland’ bij Guruwatch.nl en in ‘06 én ‘07 hij werd 2 keer 2e bij de verkiezing tot “Beursgoeroe” (Blikopdebeurs.com). In ‘08 en ’09 werd hij 4e resp. 2e ‘beursgoeroe’ bij Blikopdebeurs.com; de jury noemt zijn werk ‘realistisch en veelzijdig’. Regelmatig wordt hij genomineerd bij de ‘25 beste beleggingsexperts van Nederland’ van Goudenstier.nl. En hij weet de ‘flop-guru’s’ van Guruwatch.nl structureel te vermijden ! Aslander geeft selectief lezingen over financieel-economisch gerelateerde onderwerpen in brede zin.

Noot:Deze column is een strikt persoonlijke mening; elke conclusie hierin is vrijblijvend en niet bedoeld als (professioneel) advies. Aan meningen danwel conclusies in deze column kan dan ook geen enkel recht of plicht worden ontleend. Controleer zelf of de inhoud voor u wel bruikbaar is, als u deze wilt toepassen. Posities van de schrijver kunnen per minuut, uur, dag, week of maand wisselen. U moet er van uit gaan dat besproken aandelen ook in portefeuille(s) van ondergetekende en / of WAvisie kunnen voorkomen.











 

.
© 1999-2017 Copyright Wallstreetweb.nl. Alle rechten voorbehouden.
Adverteren?
.